Morton Nöroma

Morton nöroma, ön ayak ve parmaklara vuran ağrı ile karakterizedir. Parmaklar arası sinirin, transvers intermetatarsal ligament altında basısı sonucu gelişir. Bir tür sinir tuzaklanması olup gerçek bir tümör değildir. Sinir kılıfında genişleme ve yapısal değişikler ağrı ve yangı hissi oluşturur. Ağrı, genellikle aktivite veya ayakkabı giyince yoğunlaşır. Gece ağrısı enderdir. Ayak parmaklarında uyuşukluk veya hoş olmayan bir his olabilir. Hastalar bir bilya üzerinde yürüyormuş gibi hissettiklerini ifade ederler.

Morton nöroma kadınlarda daha sık görülmektedir. Geçirilmiş travmalara bağlı geliştiği de düşünülür. Yüksek topuklu ayakkabı giyen orta yaşlı kadınlarda daha sık olması anlamlıdır.

Hastalığın tanısı genellikle klinik muayene ile konulur. Ayak kenarlarından yapılan sıkıştırma ile ağrının artması tipiktir. Kontrastlı MR çekilerek de sinirdeki değişiklikler gözlenebilir.

Tedavinin temelinde, ön ayak bölgesine gelen yüklerin ve sonuç̧ olarak interdigital sinir geriliminin azaltılması vardır. Yüksek topuklu, ucu dar ayakkabılar, yanlardan bası oluşturarak kemikler arasındaki basıncı artırır; bu nedenle, hastalara yüksek topuklu olmayan ucu geniş ayakkabılar önerilmelidir. Basıncı azaltmak için “metatarsal pad” denilen silikon yastıkçıklar kullanılabilir. Kortikosteroid enjeksiyonlarının, geçici olsa da etkinlikleri vardır. Ancak tekrarlayan enjeksiyonlardan kaçınılması gerekir.

Bu yöntemlerle şikayetleri geçmeyen hastalarda cerrahi olarak sinirin gevşetilmesi gerekir. Cerrahi tedavi gerekliliğini ve başarısını belirlemede, ilgili alana lokal anestezik enjeksiyonu ile şikayetlerin azalması veya tamamen geçmesi yol göstericidir.